Wednesday, 5 September 2012

Isi Pengajaran Guru - Liew Min Xiu



Malaysia merupakan sebuah negara yang unik dan terdiri daripada pelbagai kaum seperti kaum Melayu, kaum Cina, kaum India dan kaum-kaum minoriti yang lain. Setiap kaum yang terdapat di Malaysia ini mempunyai budaya masing-masing yang telah diamalkan sejak zaman dahulu sehingga sekarang. Menurut penulis blog, Jo-Lee Yong Hui Sing, meskipun masyarakat kita terdiri daripada berbilang bangsa dan mempunyai latar belakang yang berbeza, namun masyarakat Malaysia masih boleh hidup bersatu padu dengan aman dan damai.


"Kepelbagaian budaya adalah sebahagian daripada warisan Malaysia dan biar kita semua bangga dengannya," kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika merasmikan sambutan Tadau Kaamatan edisi ke-17 di Menara Tun Abdul Razak. Memang tidak boleh dinafikan bahawa kepelbagaian budaya merupakan aset yang penting kepada negara kita. Sebagai anak Malaysia, setiap masyarakat Malaysia amat berbangga terhadap kenyataan ini.

Oleh kerana Malaysia kaya dengan pelbagai budaya yang berlainan, setiap rakyat Malaysia telah dididik dari kecil untuk menghormati budaya setiap kaum. Kebanyakan rakyat Malaysia dapat saling menghormati dan bertoleransi terhadap agama, budaya dan pantang larang kaum lain. Akan tetapi, setiap kaum mempunyai agama, budaya dan pantang larang yang berlainan. Hal ini sering akan mengelirukan kaum lain. Seperti yang ditunjukkan dalam berita di bawah:



Berita ini adalah mengenai seorang guru Sejarah yang bernama Fu Chong Yoong. Untuk memudahkan pelajarnya memahami isi kandungan yang beliau ajar, beliau telah menggunakan karikatur untuk mempersembahkan isi kandungan. Akan tetapi, tanpa disedari tindakan beliau ini dianggap telah menghina sahabat Nabi Muhammad SAW dan telah menyentuh sensitiviti umat Islam. Walaupun Cikgu Fu telah membuat permohonan maaf secara terbuka, tetapi masih terdapat pihak yang ingin mendakwa beliau.

Menurut Wikipedia, karikatur merupakan gambar atau penggambaran suatu objek konkrit dengan cara melebih-lebihkan ciri khas objek tersebut. Perkataan karikatur berasal dari kata Italia “caricare” yang bererti memberi muatan atau melebih-lebihkan. Karikatur menggambarkan subjek yang dikenal dan umumnya dimaksudkan untuk menimbulkan kelucuan bagi pihak yang mengenal subjek tersebut.

Contoh Karikatur 

Dalam pendidikan sekolah menengah, mata pelajaran Sejarah merupakan suatu mata pelajaran yang wajib. Setiap pelajar dikehendaki menghadiri kelas ini sejak tingkatan satu. Secara umumnya, melalui mata pelajaran Sejarah ini pelajar dapat didedahkan tentang perkembangan Malaysia dari segi pendidikan, pembangunan, serta perkembangan lain di negara. Akan tetapi, oleh kerana semua isi kandungan buku teks Sejarah ditulis dengan panjang lebar, kebanyakan pelajar menganggap mata pelajaran Sejarah merupakan suatu mata pelajaran yang amat membosankan.

Untuk menarik minat pelajar supaya memudahkan pengajaran serta mengukuhkan pembelajaran para pelajar, Cikgu Fu telah menggunakan cara karikatur sebagai suatu kaedah pembelajaran. Cara karikatur digunakan kerana ciri-ciri kelucuan akan ditambah ke dalam karikatur dan ini boleh menghilangkan perasaan bosan pelajar semasa mempelajari mata pelajaran Sejarah dan memudahkan pelajar memahami apa yang telah diajar. Kenyataan ini dapat dibuktikan melalui temubual Cikgu Fu. Menurut Cikgu Fu, “Niat saya hanya ingin memudahkan para pelajar memahami apa yang diajar dan bukan untuk menimbulkan sebarang isu. Saya memang tidak tahu perkara ini merupakan sesuatu yang sangat sensitif.”

Melalui niat asal Cikgu Fu, saya dapat mengenal pasti bahawa Cikgu Fu merupakan seorang yang berdaya cipta dan kreatif. Menurut Syed Ismail Bin Syed Mustapa di Asas Kepimpinan dan Perkembangan Profesional, berdaya cipta bermaksud mempunyai kemampuan atau kebolehan untuk mencari idea baharu atau mencari kaedah baharu untuk melakukan penambaikan terhadap pengajaran yang sedia ada bagi meningkatkan keberkesanannya proses pengajaran dan pembelajaran.

Pada pendapat saya, tindakan Cikgu Fu menggunakan karikatur untuk mengajar Sejarah merupakan suatu tindakan yang berdaya cipta. Penggunaan karikatur ini telah menunjukkan bahawa Cikgu Fu merupakan seorang yang mempunyai daya cipta yang tinggi. Ini merupakan suatu idea yang baru dan sesuai kepada pelajar pada usia remaja. Hal ini demikian kerana melalui karikatur, pelajar boleh mendapat satu gambaran yang jelas tentang isi pengajaran yang dibelajari oleh mereka.

Selain itu, Cikgu Fu juga merupakan seorang yang kreatif. Menurut penulis blog, Rusmiza Rusle, kamus Webster’s (1976) telah mendefinisikan pemikiran kreatif merupakan “the ability to bring something new existence” yang bermakna kreativiti ialah kebolehan untuk mewujudkan sesuatu yang baru. Sebagai seorang yang kreatif, guru boleh melakukan pengajaran dan pembelajaran dengan sesuatu cara yang unik. Guru haruslah berfikir di luar kotak, melihat sesuatu daripada perspektif baru, membuka minda dengan idea-idea baru, menerbitkan idea besar kepada idea-idea yang lebih kecil, berfikir secara fleksibel dan membuat sintesis, imaginasi dan visualisasi.

Ciri-ciri kreatif juga dapat kita lihat dari Cikgu Fu. Pada pendapat saya, isi mata pelajaran Sejarah selalunya adalah amat rumit kerana telah melibatkan perkara dari zaman uzur sehingga ke zaman kini. Dengan penggunaan karikatur, idea besar dalam setiap bab dapat dikecilkan lagi. Hal ini akan mengurangkan beban pelajar semasa belajar. Dengan melihat karikatur, mereka dapat menguasai ilmu pengetahuan dengan lebih mudah dan di samping itu mereka dapat memperkembangkan imaginasi dan visualisasi tersendiri.

Cikgu Fu dapat dikira sebagai seorang guru yang berkesan kerana memiliki salah dua ciri-ciri sebagai seorang guru yang berkesan. Ciri-ciri tersebut berdaya cipta dan kreatif. Peranan guru dalam keprofessional keguruan adalah amat penting kerana guru merupakan arkitek pembangunan negara. Masa depan bagi generasi muda yang sebagai tonggak negara terletak pada tangan guru. Maka, adalah penting bagi seorang guru mempunyai ciri-ciri yang berkesan dalam menjalankan tugas mulia ini. Guru di dalam kelas berperanan untuk membina murid-murid yang akan menjadi masyarakat yang mempunyai ciri-ciri glokal, patriotik dan semangat cintakan negara.

Sebagai seorang bakal guru, Cikgu Fu mempunyai serba sedikit kelebihan yang merupakan role model kepada saya dan saya seharuslah mempelajari ciri-ciri tersebut supaya dapat menjadi seorang guru yang berkesan. Ciri-ciri tersebut adalah berdaya cipta dan kreatif. Pada saban hari, teknologi adalah semakin hari semakin moden manakala pelajar pada kini juga telah mempunyai pelbagai ilmu pengetahuan. Hal ini demikian pada era teknologi yang moden ini, pelajar boleh mendapat pelbagai maklumat daripada internet. Guru akan menghadapi masalah dalam proses pengajaran dan pembelajaran kerana pelajar boleh mendapat input yang lebih banyak daripada internet jika dibanding dengan proses pengajaran dan pembelajaran. Oleh itu, dengan daya cipta dan kekreatifan, saya bolehlah mencipta sesuatu cara untuk menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran supaya pelajar tidak berbosan dalam kelas.

Sebenarnya, pada pendapat saya, penggunaan karikatur adalah amat berkesan apabila digunakan untuk mengajar sesuatu yang abstrak. Dengan menonton karikatur, dengan mudahnya pelajar akan dapat menguasai isi pelajaran pada hari tersebut. Akan tetapi, dalam isu ini, Cikgu Fu telah menggunakan kaedah karikatur dalam isi pelajaran yang salah. Akibatnya, Cikgu Fu telah didakwa kerana dalam nota ringkas mata pelajaran Sejarahnya yang berbentuk karikatur telah mengandungi unsur yang menghina sahabat Nabi Muhammad SAW.
Hal ini akan berlaku, mungkin kerana Cikgu Fu tidak jelas dengan agama, budaya dan pantang larang kaum lain. Dengan ini, prasangka dan penyelisihan faham telah berlaku. Setiap kaum mempunyai pantang larangnya yang tersendiri. Dalam negara kita yang terdiri daripada pelbagai kaum, kita seharusnya sering berkomunikasi dengan rakan dari kaum lain. Dengan ini, barulah kita dapat lebih memahaminya serba sedikit budaya dan pantang larang mereka.

Setelah membaca isu dalam berita tersebut, saya berasa Cikgu Fu seharusnya perlu membuat peryelidikan dan merujuk buku sebelum menyediakan nota ringkas Sejarahnya. Dengan ini, barulah dapat memastikan bahawa nota ringkas yang disediakan oleh dia adalah mengandungi maklumat yang benar. Perkara 1 (Komitmen Kepada Profesion) iaitu menyokong segala usaha untuk memberi pendidikan berkualiti kepada pelajar tanpa mengira agama dan keturunan dalam Kod Etika Guru-guru Malaysia akan dicapai.

Selain itu, isu ini telah menunjukkan bahawa Cikgu Fu bukan seorang yang berprofessional. Hal ini demikian kerana, menurut blog Pejabat Pelajaran Daerah Machang, kemahiran profesional bermaksud seseorang yang mempunyai kedua-dua kemahiran dan pakar dalam bidang yang diceburinya. Seseorang yang memiliki kemahiran profesional mampu melaksanakan tugasnya tanpa banyak masalah yang timbul. Bagi seseorang yang profesional, dia bukan hanya mahir dalam bidang yang diceburinya, malah juga mempunyai pengetahuan dalam bidang-bidang lain.

Dalam berita ini, dapat kita lihat bahawa mata pelajaran Sejarah bukan merupakan subjek utama yang diajar. Akan tetapi, sebagai seorang guru yang berprofesional, Cikgu Fu haruslah mendapatkan pelbagai sumber rujukan, supaya dapat memastikan bahawa apa yang beliau ajar adalah benar dan tepat. Dengan ini, barulah tidak akan memudaratkan pemikiran pelajar dengan informasi yang salah.

Fakta ini juga telah menyedari saya bahawa sebagai seorang guru, saya haruslah sentiasa mendapatkan pelbagai input dan menimba ilmu pengetahuan yang pelbagai. Dengan ini apabila terdapat pelajar menanya saya tentang sesuatu yang bukan merupakan bidang saya, barulah saya dapat menjawap dengan betul.

Dalam isu ini juga, selain daripada masalah penggunaan karikatur, dapat juga saya menyedari bahawa pemilihan isi pengajaran dan cara pengajaran akan menjejaskan suatu proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku. Guru perlu memastikan kaedah atau teknik pengajaran yang ingin diguna sebelum memulakan pengajaran. Seperti dalam isu ini, oleh kerana kaedah karikatur adalah tidak sesuai, Cikgu Fu boleh mengantikan kaedah karikatur ini dengan kaedah bercerita. Dengan bercerita, Cikgu Fu juga dapat memastikan bahawa pelajar boleh mendengar dengan teliti dan dapat memahami apa yang ingin diajar oleh guru.

Guru merupakan teladan kepada pelajar. Bagi pelajar, guru adalah sentiasa betul. Oleh itu, guru haruslah sentiasa menyalur ilmu pengetahuan yang betul dan tepat kepada pelajar. Dengan ini, barulah pelajar tersebut dapat mempelajari dengan cara yang betul. Akan tetapi dalam isu ini, Cikgu Fu telah mengajar pelajarnya dengan cara yang salah iaitu beliau telah menghinakan sahabat Nabi Muhammad SAW secara tidak sengaja. Pemikiran pelajar mungkin akan dijejas akibat karikatur tersebut dan ini akan menjejaskan kehidupannya pada masa akan datang. Pelajar mungkin akan mempunyai salah faham terhadap agama lain. Ini merupakan suatu keadaan yang tidak digalakkan dan mungkin akan memudaratkan kehidupan dan masa depan pelajar tersebut. Oleh itu, sebagai seorang bakal guru, saya haruslah sentiasa mengingati diri sendiri, bahawa saya tidak boleh mengajar sesuatu yang akan menimbulkan salah faham di kalangan murid.

Selain itu, seperti yang dikatakan di permulaan, negara kita Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum. Oleh itu, kita haruslah menghormati dan memahami setiap kaum yang berlainan. Sebagai seorang pendidik, kita harus mengajar dengan cermat apabila sesuatu topik itu melibatkan isu sensitif seperti agama. Kita boleh memberi pendedahan kepada pelajar bahawa agama Islam yang diperkenalkan oleh Nabi Muhammad SAW merupakan agama rasmi negara. Kita juga haruslah mengambil kesempatan untuk mengajar pelajar untuk menghormati agama kaum lain. Dengan pengabungjalinan yang dijalankan, murid akan lebih menghormati antara satu sama lain.

Dalam kod etika Perkara 2 (Komitmen Kepada Pelajar) iaitu mengekalkan hubungan professional dengan pelajar sepanjang masa, guru merupakan suatu keprofessional yang disanjung tinggi. Tingkah laku atau perbualan seseorang guru boleh menjejaskan seseorang pelajar sepanjang hayat. Oleh itu, seseorang guru haruslah sentiasa memastikan isi pengajaran yang ingin diajar adalah betul dan tidak membawa kesan negatif kepada pelajar.


No comments:

Post a Comment