Sunday, 2 September 2012

Guru Merotan Murid - Joan Ling Shi Yun


Menurut artikel yang saya cari, didapati seorang murid tahun tiga yang menghidap penyakit saraf otak telah meninggal dunia selepas beberapa jam dirotan di bahagian tangan oleh gurunya. Oleh kerana kes ini telah melibatkan nyawa seorang kanak, jadi pihak polis telah segera mengambil tindakan yang selanjutnya untuk menyiasat kes ini. Di sini, kita boleh melihat bahawa guru tersebut sebenarnya tidak tahu bahawa murid tersebut menghidap penyakit yang begitu serius. Jika beliau tahu, kes begini tidak mungkin akan berlaku atau dapat dikurangkan. Selain itu, saya berfikir bahawa ia juga ada berkaitan dengan ibu bapa. Jikalau ibu bapa mengambil berat terhadap anaknya dengan membawanya menjalankan pemeriksaan badan, maka mereka akan mengetahui kesihatan anak mereka lalu memberitahu guru untuk mengambil perhatian yang banyak terhadap anak mereka. Di sekolah, kita boleh tahu bahawa kebarangkalian guru menggunakan rotan adalah untuk memberi pelajar satu amaran supaya mereka dapat berdisiplin baik atau mendapat markah yang lebih baik pada peperiksaan atau ujian kecil yang akan datang. Setakat yang saya tahu, kebanyakan guru tidak mahu menggunakan rotan di dalam kelas kerana mereka tahu bahawa merotan akan membawa kesan yang tidak baik dan akan menjatuhkan imej sendiri. Tetapi pelajar pada masa kini telah menyebabkan mereka terpaksa menggunakan rotan untuk mengurangkan masalah disiplin yang selalu dikemukakan oleh setiap pihak.


Menurut kamus dewan edisi keempat, merotan membawa maksud memukul atau menyebat dengan rotan sebagai satu hukuman terhadap pesalah.Antara kesalahan yang boleh disabitkan dengan hukuman merotan di sekolah ialah ponteng sekolah, membuli, melawan guru, dan lain-lain lagi. Apabila ditinjau daripada sudut pengertian dalam alam persekolahan, merotan adalah perbuatan sama ada menimbulkan kesan yang parah ataupun tidak dan sama ada dilakukan secara adil ataupun tidak oleh seseorang guru. Guru itu tidak kiralah sama ada guru disiplin, pengetua ataupun guru yang diberi tanggungjawab dalam menjalankan tugas ‘merotan’ ke atas tubuh badan pelajar yang menerima hukuman akibat perlakuan yang menyalahi peraturan-peraturan sekolah.
Sebenarnya, hukuman yang berbentuk kekerasan termasuk merotan pelajar telah dilarang sejak tahun 1983. Sejak itu, guru tidak boleh lagi merotan pelajar yang menghadapi masalah disiplin. Sesetengah pihak melihat larangan itu sebagai faktor yang mengecilkan kuasa guru untuk mendisiplinkan pelajar. Malah larangan itu juga menjadi punca peningkatan masalah disiplin kalangan pelajar. Sebagai contoh, seorang guru telah digantung tugas selama dua bulan kerana merotan pelajar yang menghadapi masalah disiplin. Kita boleh melihat bahawa hukuman yang dikenakan ke atas guru tersebut telah menunjukkan bahawa guru sekarang tidak boleh berbuat apa-apa untuk mendepani krisis disiplin pelajar. Guru selalu dipersalahkan apabila graf masalah disiplin pelajar meningkat. Pada masa yang sama, pihak guru pula menghadapi masalah kerana tidak boleh mengenakan hukuman keras untuk membendung masalah disiplin.
Bekas Ketua Pengarah Pelajaran (1976 – 1985) Tan Sri Murad Mohamad Noor pernah mengatakan bahawa beliau tidak percaya hukuman keras termasuk merotan boleh mendisiplinkan pelajar. Jadi, beliau pun mengeluarkan arahan supaya hukuman keras dihentikan dan mendampingi pelajar dengan pendekatan yang lebih mesra. Tetapi sekarang, beliau menegaskan bahawa keadaan sudah jauh berubah berbanding zaman di mana hukuman rotan dilaksanakan untuk mendisiplinkan pelajar. Malah kalau dibenarkan merotan pelajar, sekalipun tidak semua guru merotan untuk mendidik tetapi melepaskan kemarahan ke atas pelajar. Apa saja hukuman yang dikenakan ke atas pelajar mestilah menjurus kepada pendidikan. Sebelum itu, larangan telah diberi adalah untuk mengelakkan guru-guru diberi penilaian yang baik dan tidak baik oleh pelajar-pelajarnya. Sebagai contoh, guru ini tidak baik kerana merotan dan guru itu baik kerana tidak merotan. Kita sebagai guru tentu tidak mahu diberikan cop yang berlainan oleh pelajar.
Seperti yang dikatakan oleh Dr. Mohd. Amin Shariff, “biasanya bukan sengaja guru ingin menimbulkan masalah, sudah tentu punca datang daripada kenakalan atau kedegilan kanak-kanak sendiri. Bukan semua murid itu baik dan patuh pada peraturan sekolah. Inilah naluri kanak-kanak yang perlu kita faham.” Beliau menjelaskan bahawa segelintir guru yang berhadapan dengan masalah disiplin mahupun masalah pencapaian akademik murid yang lemah, membuat penilaian bahawa murid perlu dihukum sebagai peringatan, pengajaran dan kesedaran kepada mereka. Kemungkinan guru tersebut termasuk dalam golongan yang yakin bahawa hukuman fizikal seperti merotan dan mendera akan memberi manfaat. Tetapi akibat daripada tindakan fizikal itu, kecederaan hingga luka dan lebam sudah tentu merisaukan ibu bapa. Mungkin guru berkenaan tidak berniat untuk berbuat demikian hingga perlu mendapatkan rawatan perubatan, tetapi jika emosi turut memainkan peranan dalam menjalankan hukuman, biasanya kesan negatif yang berlebihan sebegitu akan terjadi.

Pada masa lalu, memang terdapat banyak ibu bapa menyerahkan tanggungjawab mendidik kepada guru. Jika guru menghukum murid, murid tidak berani mengadu kepada ibu bapa sebab ibu bapa akan memihak kepada guru. Kini, kebanyakan ibu bapa terdiri daripada berpelajaran tinggi dan mereka telah mengubah cara keibubapaan daripada penggunaan kekerasan kepada psikologi. Cara kekerasan pada mereka adalah kuno dan kolot yang tidak sesuai lagi pada zaman ini. Tetapi hakikatnya, bukanlah mudah untuk meninggalkan cara kekerasan dalam mendidik pelajar. Menurut pakar pendidikan, Prof. Dr. Robiah Sidin, guru sekarang berdepan dengan bilangan pelajar yang terlalu ramai ditambah dengan pelbagai karenah. Ini telah berbeza dengan murid yang diajar oleh rakan sejawat mereka sedekad dua yang lalu. Ketika itu, murid lebih patuh kepada guru dan ia wajar dicontohi. Menurut seorang kaunselor Universiti Islam Antarabangsa, Asniza Mamat, sesetengah guru menghukum pelajar dengan tujuan untuk mendidik kerana kenakalan pelajar berkenaan. “Jangan salahkan guru sahaja kerana ibu bapa juga terlibat kerana kurang menekankan pendidikan moral kepada anak masing-masing. Ada juga murid yang berperangai baik di rumah tetapi nakal di sekolah”, tegas beliau.
Mengikut pandangan Islam terhadap hukuman sebat atau pukul, ia telah wujud sejak dahulu lagai sama ada di rumah atau di sekolah. Tujuannya adalah untuk memberi pengajaran atau ajar adab kepada kanak-kanak. Di dalam sebuah hadis, Nabi s.a.w. bersabda (ertinya): Arahkanlah anak-anak kamu supaya mengerjakan sembahyang ketika berusia 7 tahun dan pukullah ketika mereka berusia 10 tahun (jika enggan sembahyang) dan pisahkanlah tempat tidur di antara mereka. Hal ini telah menunjukkan bahawa memang ada hukuman pukul di dalam Islam. Para amirul mukminin juga telah mengizinkan para guru melaksanakan hukuman pukul terhadap kanak-kanak ketika benar-benar perlu. Hukuman tersebut hendaklah berdasarkan mahu memberi pengajaran atau ajar adab, bukan kerana mengikut perasaan individu seperti benci, marah dan sebagainya. Hal ini telah menjelaskan bahawa Islam tidak membataskan penggunaan rotan atau sebatan sebagaimana akta yang ada pada sekarang ini sehingga guru-guru tidak memberi adab dengan sewajarnya kepada para pelajar.Islam juga tidak memperluaskan penggunaan rotan sehingga guru boleh memukul sesuka hatinya.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa tugas guru pada hari ini berlainan dengan masa bersekolah dahulu. Pelajar sekarang lebih bebas dan bukan bermakna diberi kebebasan yang lebih tetapi sebaliknya dengan sendiri mereka mendapat kebebasan. Misalnya dari persekitaran, media massa, rakan dan sebagainya. Oleh kerana mereka banyak menerima nilai-nilai luar dan tidak mahu mematuhi peraturan sekolah, jadi mereka pun mula melakukan kesalahan untuk melanggar peraturan di sekolah. Antara jenis kesalahan boleh meliputi ponteng sekolah, mencuri dan bergaduh. Jadi, memang ada banyak faktor yang menjadikan hukuman merotan ini perlu dilaksanakan semula di sekolah. Faktor masalah disiplin yang melanda pelajar kita kini begitu meruncing yang menjadikan pelaksanaan hukuman ini dijadikan satu isu yang penting. Pelajar kita mudah terbabit dalam kemelut disiplin kerana cabaran kehidupan modern yang begitu hebat seperti ibu bapa sibuk bekerja dan kehidupan mementingkan status serta kebendaan yang tinggi pada masa kini. Oleh itu, tindakan merotan sahaja yang boleh menjadikan cabaran ini berada dalam kawalan kerana pelajar pasti akan memikirkan kesan merontan terhadap dirinya sebelum bertindak terburu-buru seseorang.
Pada masa yang sama, kerja guru di sekolah menjadi lebih mudah jika hukuman keras ini dilaksanakan dengan segera. Pihak guru mengambil masa yang lama untuk memberi kaunseling kepada pelajar yang belum tentu akan berjaya pula berbanding dengan merotan yang mudah dan pantas. Sesungguhnya, kerja guru menjadi lebih mudah jika hukuman ini dikuatkuasakan dengan sepenuhnya. Malah, hukuman yang sebegini tegas boleh memberikan satu pengajaran kepada pelajar secara keseluruhannya. Sesiapa sahaja yang menyaksikan hukuman ini pasti berasa begitu gerun melihatnya. Jelaslah, hukuman merotan ini mencetuskan satu keinsafan yang mendalam dalam jiwa pelajar sekolah kita pula. Tambahan pula, imej sekolah yang berani melaksanakan hukuman merotan juga pasti meningkat pada mata masyarakat. Ibu bapa sudah pasti lebih suka menghantar anak mereka ke sekolah yang mempunyai tahap kualiti disilpin yang tinggi kerana tidak mahu anak mereka terabit dalam gejala negatif. Maka, imej sekolah pasti bertambah baik melalui pengenalan hukuman merotan ini.
Bagi mencegah dan mendidik pelajar yang melanggar disiplin, terdapat sebilangan orang yang mencadangkan bahawa dikembalikan semula hukuman rotan atau corporal punishment.Tambahan pula, semua guru seharusnya dibenarkan merotan pelajar. Bagi mereka, hukuman merotan tidak akan menimbulkan tentangan jika dilakukan dengan cara yang betul. Tetapi, buat masa ini hanya pengetua atau guru yang diberikan kuasa barulah boleh merotan pelajar dengan syarat dilakukan di tempat tertutup, direkodkan dan ibu bapa dimaklumkan akan hukuman itu. Namun demikian, ada yang mempertikaikan pendapat tersebut mempersoalkan mengapa peraturan lapuk itu ingin dihidupkan semula. Menurut mereka, keadaan dan zaman telah banyak berubah.Hukuman rotan boleh menimbulkan banyak mudarat dibandingkan dengan kebaikan.
Dari sudut psikologi, emosi pelajar yang dirotan boleh terganggu, malu kepada rakan dan merasa rendah diri terutama apabila mereka bersua dengan guru yang merotan mereka. Perkara yang lebih bahaya akan menimbulkan perasaan dendam pelajar terhadap guru dan sekolah.
Kerap kita mendengar kereta guru dirosakkan, perbuatan vandalisme dan perasaan benci pelajar kepada sekolah. Walaupun tujuan hukuman merotan adalah murni iaitu untuk mendisiplinkan pelajar tetapiia juga boleh memberi kesan sebaliknya. Jika ia menjadi lebih parah,kemungkinan boleh berlaku kejadian mencederakan guru dan merosakkan harta benda sekolah. Sesungguhnya, untuk menangani salah laku pelajar, Kementerian Pelajaran telah mengeluarkan garis panduan melalui Peraturan-Peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959, iaitu Perkara 8.3.1. (b) di mana guru boleh merotan pelajar lelaki sahaja dihadkan di tapak tangan atau di punggung dengan arahan Guru Besar tanpa mendatangkan kecederaan. Hukuman rotan semata-mata bertujuan mendidik dan perlu dilakukan di tempat tertutup. Dijelaskan juga kebenaran merotan ini bermakna hukuman deraan lain seperti menampar, mencubit, menumbuk, mengetuk atau tindakan lain yang seumpamanya adalah dilarang sama sekali. Berbeza di negara maju di mana terdapat peraturan yang dinamakan student rights atau 'hak asasi pelajar' di mana mereka diberi perlindungan ketika berada di sekolah termasuk tidak boleh dikenakan sebarang deraan fizikal. Hal ini bermakna pelajar tidak boleh dirotan dan menjadi suatu kesalahan sekiranya dilakukan oleh guru atau pentadbir sekolah. Mereka ada kaedah yang tertentu bagi menangani pelajar yang bermasalah seperti melalui sesi kaunseling atau merujuk terus kepada ibu bapa pelajar tersebut.

Sesungguhnya dalam sistem pendidikan kita, kaedah merujuk pelajar kepada kaunselor telah lama dipraktikkan. Setiap sekolah mempunyai kaunselor yang terlatih. Melalui Surat Pekeliling Iktisas Bil.1/1985, Penubuhan Jawatan Kuasa Bimbingan Pelajar Sekolah bertujuan memberi peluang kepada pelajar yang bermasalah termasuk melanggar disiplin mendapat perkhidmatan kaunseling. Melalui perbincangan dan bimbingan secara profesional dijangkakan pelajar itu akan sedar kesalahan yang dilakukan dan tidak mengulangi lagi perbuatan tersebut. Hakikatnya, guru perlu berhati-hati ketika merotan pelajar kerana jika mendatangkan kecederaan serius mereka boleh didakwa di mahkamah sekiranya ibu bapa membuat aduan polis. Mereka boleh didakwa mengikut Seksyen 31 (1) (a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang memperuntukkan hukuman denda tidak lebih RM20,000 atau penjara maksimum 10 tahun atau kedua-duanya sekali.
Memang tidak dinafikan bahawa hukuman merotan mendatangkan kebaikan dan keburukan. Hukuman rotan merupakan cara yang efektif untuk menanamkan sikap disiplin di dalam diri murid-murid, lebih-lebih lagi terhadap murid yang degil dan melakukan kesalahan berulang-ulang kali dan juga mereka yang melakukan kesalahan serius seperti membuli, menghisap rokok, mencuri dan sebagainya. Oleh itu, dengan mengenakan hukuman rotan, murid-murid ini akan dipupuk dengan sikap disiplin di dalam diri mereka dan mereka tidak akan melakukan perbuatan yang melanggar peraturan sekolah. Selain itu,hukuman rotan adalah langkah pencegahan 'deterrent' yang efektif untuk murid-murid lain. Hal ini kerana apabila murid itu dirotan sambil disaksikan oleh murid-murid yang lain, mereka akan merenung dan melakukan muhasabah diri. Oleh itu, dengan adanya keinsafan dalam diri murid-murid, mereka tidak akan melanggar peraturan sekolah dan ini dapat mengurangkan kes disiplin di sekolah. Seperti bak kata pepatah ‘pencegahan itu lebih baik dari rawatan’.
Di samping itu, merotan dapat memperbaiki akhlak para pelajar yang bermasalah. Hukuman merotan tidak akan dilaksanakan sekiranya pelajar itu malakukan kesalahan pertama tetapi pelajar tersebut perlulah diberi amaran terlebih dahulu. Hukuman ini dijalankan sekiranya pelajar tersebut tidak mengendahkan amaran pertama dan amaran kedua. Pesalah yang tidak menghiraukan teguran oleh guru disiplin ibarat ‘mencurah air ke daun keladi’. Dengan begitu, pelajar yang menerima hukuman ini dapat membentuk disiplin diri. Mereka juga dapat mengambil iktibar dari hukuman yang diterima. Oleh itu, jelaslah di sini merotan dapat memperbaiki akhlak para pelajar disamping memberi satu pengajaran yang dapat diterap dalam diri setiap pelajar yang melakukan salah. Selain itu,merotan dapat melahirkan pelajar yang berkualiti dari segi akademik dan sahsiah. Hal ini kerana para pelajar tidak lagi berani mengulangi kesalahan yang dilakukan. Seterusnya, para pelajar juga akan lebih serius dan komited dalam menuntut ilmu pengetahuan. Negara kita memerlukan pemangkin masa hadapan yang telus dan berwibawa. Oleh yang demikian negara dapat melahirkan pemimpin yang berkualiti dan berfikiran rasional untuk membangunkan negara kita Malaysia. Justeru itu, adalah baiknya kita mengubah setiap individu sebelum mereka merubah sesuatu yang tidak terlintas di fikiran.
Walaubagaimanapun, hukuman rotan juga mendatangkan keburukan. Ia akan menyebabkan pelajar yang disebat atau dirotan berasa trauma dan fobia. Hal ini kerana, sebelum mereka dirotan, mereka akan berasa takut. Oleh yang demikian, keseimbangan emosi mereka akan tergugat dan mereka akan mengalami gangguan emosi yang dahsyat apabila mereka disebat. Mereka juga mungkin akan kehilangan keyakinan diri dan berasa malu dan segan untuk berinteraksi dengan rakan-rakan mereka selepas mereka disebat di khalayak ramai. Seperti bak kata pepatah' mencontengkan arang di muka sendiri'. Hukuman rotan boleh dianggap sebagai satu hukuman yang tidak berperikemanusiaan. Hal ini kerana hukuman rotan akan menyebabkan kecederaan fizikal kepada murid yang dirotan. Kecederaan yang dialami mereka adalah luka pada bahagian yang dirotan malah mungkin juga pada tulang belakang jikalau hukuman itu tidak dijalankan dengan sempurna dan berhati-hati. Bukan itu sahaja, malah murid-murid yang disebat akan dipinggirkan atau dipulaukan oleh rakan-rakan mereka kerana takut jikalau diapa-apakan. Hukuman rotan juga boleh dikira sebagai hukuman yang mengaibkan pelajar tersebut dan tiada siapa yang ingin berkawan dengan mereka. Akibatnya, mereka akan berhenti dan tercicir dari sekolah. Dengan ramainya kadar murid-murid yang berhenti sekolah, maka meningkatlah kadar keciciran pelajar di sekolah. Ini menyebabkan masalah kedua-dua pihak iaitu pihak sekolah dan murid tersebut. Akhirnya, dalam keghairahan sekolah memupuk disiplin dalam kalangan pelajar, kadar keciciran meningkat dengan drastik.
Selain itu, merotan boleh menimbulkan perasaan ketidakpuasan hati dalam diri pelajar yang terbabit. Hal ini menyebabkan pelajar tersebutakan memikirkan cara untuk memuaskan hati mereka dengan mengadu hal ini kepada orang yang terdekat. Pada kebiasaannya, pelajar akan meluahkan ketidakpuasan dengan tindakan guru terhadap ibu bapa bagi mendapatkan pembelaan. Setakat yang saya tahu, tidak ada ibu bapa yang sanggup melihat kekecewaan yang ditanggung oleh anak-anak mereka akibat dari hukuman tersebut. Malah, ibu bapa akan menyalahkan pihak yang telah menjatuhkan hukuman terhadap anak emas mereka. Hal ini pun menjejaskan hubungan silaturahim antara guru dan ibu bapa. Malah, mereka sering bermusuhan. Jelaslah di sini bahawa salah satu keburukan yang dapat menimbulkan rasa ketidakpuasan hati pelajar apabila menerima hukuman. Keburukan daripada merotan boleh menyebabkan para pelajar tersebut berasa bosan seandainya guru yang merotannya mengajar di dalam kelas. Sikap tidak bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu juga akan wujud dalam diri pelajar tersebut. Pelajar tersebut tidak akn menyiapkan kerja sekolah yang diberikan oleh guru yang merotannya. Contohnya, pelajar-pelajar tidak akan membantu guru yang meminta pertolongan. Sikap suka memberontak dalam kalangan pelajar akan wujud secara semulajadi.
Walaupun niat merotan itu adalah murni iaitu untuk mendidik pelajar tetapi boleh mendatangkan mudarat dan menjadi mimpi ngeri kepada guru jika dilakukan secara berlebihan. Justeru semua guru adalah guru disiplin. Ini bermakna semua guru bertanggungjawab dan berperanan membimbing, menasihati dan menunjuk ajar pelajar. Ibu bapa dan komuniti pula perlu terlibat dalam menangani permasalahan tersebut. Keprihatinan semua pihak terhadap salah laku pelajar hari ini akan berupaya mengurangkan jumlah gejala sosial di kalangan remaja di masa akan datang.

No comments:

Post a Comment