Sunday, 2 September 2012

Bebanan Guru - Wong Yee Iuan


Semakin hari, semakin beban. Ramai guru yang mengatakan bahawa tugas guru tidak lagi mengfokuskan kepada pengajaran dan pembelajaran. Tetapi lebih kepada perkeranian dan pentadbiran. Ramai guru yang mengadu bahawa semua kerja berlebihan ini telah menganggu tanggungjawab mereka untuk mendidik pelajar.

Masalah ini merupakan satu isu yang sering dibincangkan di kalangan guru sehingga ada guru yang mengatakan bahawa kerjaya guru adalah sangat seksa. Tidak dapat dinafikan bahawa banyak guru disebabkan tidak tahan dengan beban yang semakin berat telah meletak jawatan ataupun bersara awal. Ini menunjukkan satu fenomena yang sangat serius kerana kian lama, akan menyebabkan kekurangan guru ataupun kehilangan bakat dalam profesion keguruan.

Megenai tentang isu yang akan dibincangkan Berita Harian telah mengeluarkan satu artikel yang bertajuk “ Seksa Jadi Guru ”. Menuju kepada tajuk ini menunjukkan bahawa betapa serius perkara ini hingga menggunakan perkataan “seksa” untuk menjadi guru. Apakah yang menyebabkan guru berasa seksa? Dalam artikel ini telah menyatakan bahawa beban tugas guru bertambah sehingga menggangu mendidik pelajar. Terutamanya dalam tugas pentadbiran dan perkeranian  yang sangat merunsing sehingga ramai guru yang berasa tertekan kebelakangan ini.

                                   Petikan  " Seksaan Jadi Guru"

Terlebih dahulu saya ingin menmbuat ulasan yang lebih lanjut tentang beban tugas perkeranian. Pertamanya ialah tugas guru kebajikan dan biasiswa. Saya berpendapat, semua guru, terutama sekali guru tingkatan ialah guru kebajikan. Sebab itulah banyak hal peribadi murid yang mengganggu pembelajaran mereka ada dalam pengetahuan guru. Ibu bapa bercerai, ibu bapa bergaduh, ayah dibuang kerja, ibu lari dari rumah, semuanya diadukan kepada guru. Itu tak mengapa. Jika sedikit tepukan di bahu dan mengesat air mata murid boleh membantu mereka belajar, saya fikir tiada guru yang merungut. Jika guru tidak mempedulikan hal ehwal pelajar yang mengenai dengan keluarganya maka kemungkinan besar pelajar akan terjerumus dalam gejala sosial. Kesan yang buruk akan berlaku sekiranya pelajar terlibat dalam gejala sosial. Oleh itu, jika guru sanggup berkorban sedikit masa untuk mengambil berat dengan pelajar sendiri maka ia boleh menggelakkan banyak perkara yang tidak baik berlaku.

Walaupun kita boleh mengatakan bahawa jika sanggup mengorbankan masa untuk pelajarnya maka boleh mengurangkan gejala sosial. Tetapi tugas guru yang semakin banyak telah menyebabkan guru tiada masa untuk berehat. Adakah guru yang masih sanggup mengorbankan masa bagi hal ehwal keluarga pelajar? Adakah tugas perkeranian guru dikurangkan guru dapat memberikan lebih masa kepada pelajarnya?

Tambahan pula tugas yang membebankan guru ialah guru biasiswa. Tugasnya ialah  membuat salinan borang, mengedarkan borang, mengutip semula borang dan memastikan semua borang diisi dengan betul, termasuk memastikan semua salinan dokumen sokongan lengkap, seperti salinan kad pengenalan dan sebagainya. Sebelum semua ini bermula, mereka perlu mencari murid yang miskin untuk diberi bantuan biasiswa. Ada banyak jenis biasiswa untuk murid sekolah dan semuanya ada syarat layak yang tertentu, tetapi secara umumnya murid yang keluarganya mempunyai pendapatan kurang daripada seribu ringgit sebulan, layak mendapat bantuan. Guru biasiswa perlu memastikan semua maklumat yang disikan adalah betul dan murid akan sertanya slip gaji dan salinan kad pengenalan ibu bapa. Banyak “kerja-kerja kertas” yang diperlukan untuk menjadi guru biasiswa.

Pada pendapat saya semua “kerja kerja kertas” ini boleh diuruskan oleh kerani sekolah. Kadang kala saya dapati kerani di pejabat yang terlalu senang dengan kerja mereka sering berbual bual di pejabat. Malah, guru pula sibuk dengan biasiswa murid sehingga tiada masa untuk bernafas. Adakah kemungkinan apabila guru mengutip semua borang biasiswa dan kerani yang tolong usruskan semuanya. Sekiranya terdapat apa masalah boleh terus rujuk kepada guru untuk menyelesaikannya masalah tersebut.Jika kerja ini dapat diasingkan dengan baik, saya percaya beban guru dapat dikurangkan sedikit. Selain itu, pekerja dipejabat dapat menyumbang tenaga mereka untuk menolong guru mengurangkan sedikit bebanan.

Selain itu, saya berpendapat semua pihak termasuk orang politik, kerajaan, pihak polis akan mengganggap semua masalah sosial negara perlu diselesaikan di sekolah. memang benar boleh dikatakan bahawa sekolah merupakan tempat mendidik, tetapi adakah setiap kali ada masalah kita hendak buat satu persatuan atau kelab baru? Tugas guru ialah mendidik murid membezakan apa yang salah dan apa yang betul dan kita mengajar mereka supaya berfikir sendiri. Kita tidak boleh sebut satu-satu ‘merempit salah’, ‘hisap dadah salah’ atau ‘mencuri salah’, kerana ada terlalu banyak kerja jahat dalam dunia ini. Kita perlu ajar murid berfikir sendiri. Jika murid dapat berfikir sendiri maka semua masalah yang berkaitan dengan masalah sosial dapat diselesai dan juga dapat dikurangkan. Oleh itu, apa yang penting dalam mendidik murid sekolah ialah guru dapat mengajar murid selain daripada ilmu pengetahuan ialah cara murid berfikir. Akhlak murid adalah sangat penting untuk pembangunan negara.

Tetapi apabila kita menghadapi masalah mengatasi jenayah, guru diminta membuat satu kelab antijenayah. Bila ada masalah dadah pula, kita buat pula kelab antidadah, seolah-olah masalah dadah bukan jenayah yang tidak boleh digabung dengan antijenayah. Kemudian kita dapati murid kita tidak sayang kepada negara, kita buat pula kelab kenegaraan, seolah-olah Persatuan Sejarah sudah gagal. Kita boleh buat 100 persatuan dan kelab pun mengikut kehendak masyarakat luar, tetapi siapa yang hendak membuat kerjanya? Mengadakan persatuan bukan semata-mata berkumpul dan membuat aktiviti. Guru perlu menyiapkan laporan, mendaftar persatuan, mengambil gambar, membuat perancangan tahunan. Ini semua ‘kerja-kerja kertas’. Mengapa tidak boleh hantar pegawai polis atau pegawai dari Biro Tata Negara (BTN) datang menguruskan persatuan ini di sekolah? Adakah lebih baik jika menghantar pihak yang lebih professional untuk menguruskan kelab-kelab tersebut?

Guru dikehendaki mengajar di dalam kelas. Tetapi guru juga dikehendaki meluang masa untuk menguruskan kelab-kelab yang dikendalikan oleh mereka masing-masing. Ada sebahagian guru hanya membuat mengikut arahan pengurusan sekolah dan tidak menguruskannya dengan baik. Oleh itu, kelab tersebut adalah dalam keadaan “tidur”. Guru hanya menyimpan dukumentasi untuk diperiksa oleh pihak pengurusan sekolah. Adakah ini mencapai matlamatnya? Saya berpendapat bahawa mungkin sekolah boleh bergabung dengan sekolah lain untuk menguruskan kelab dan persatuan. Ahli kelab akan menjadi lebih ramai dan jikalau hendak mengadakan sebarang aktiviti akan mempunyai tenaga murid yang lebih ramai. Kelab tersebut juga boleh bergerak dengan secara aktif. Jadi sekolah tidak perlu mempunyai kelab “tidur” yang banyak, dan semua “kerja-kerja kertas” dapat diuruskan dengan baik kerana kerja telah dibahagikan oleh guru yang ramai. Mungkin dalam pelaksanaan pihak sekolah akan berasa susah dan tidak biasa, tetapi jika sudah biasa dengan cara pelaksanaan ini, kualiti yang dihasilkan akan menjadi lebih baik. Murid akan mendapat manfaat daripada kelab tersebut.

Di samping itu, saya berpendapat bahawa jika untuk menguruskan kelab dengan baik, rancangan tahun perlu dibuat dengan baik. Mengikut pengalaman saya sewaktu praktikum, setiap kali waktu aktiviti kelab, guru yang bertugas akan tidak tahu apa yang hendak diajar kepada ahli kelabnya. Jadi, kebanyakan masa adalah menyanyi dan bermain permainan kecil. Ilmu pengetahuan yang penting telah diabaikan begitu sahaja. Ini bukan sekadar membazirkan masa guru, malah juga membazirkan masa murid. Oleh itu, satu perancangan yang rapi bagi kelab adalah sangat penting.

Sekolah akan melantikkan satu guru sebagai guru data. Tugas guru ini ialah merekodkan hal perjawatan guru, misalnya, tarikh lapor diri, tarikh lantik, tarikh temuduga, tarikh sah jawatan, tangga gaji, kursus dan sebagainya. Oleh kerana tugas merekod ini berat, maka guru-guru Data biasanya dikurangkan waktu mengajar, kepada 12 hingga 15 waktu daripada biasanya 25-29 waktu untuk guru-guru lain. Setahu saya semua maklumat penting dikendalikan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran. Untuk tujuan apakah sekolah hendak melantik guru data? Guru data ini perlu menanggung tekanan yang banyak kerana hendak menguruskan hal perjawatan guru semua ini. Selain daripada untuk mengajar dalam kelas, guru dikehendaki menanggung tekanan luar ini. Ini memang susah menjadi satu perkara yang menbebankan emosi guru. Jika seseorang guru yang tidak pandai mengendalikan emosinya akan buruk padahnya.

Tambahan pula guru juga ialah guru perabot. Banyak perabot yang rosak adalah di bawah tanggungjawab guru masing-masing. Murid yang merosakkan perabot tetapi guru yang bertanggungjawab untuk memasang balik perabot. Perabot ini termasuk kerusi, meja dan almari. Bagi sekolah yang kekurangan kos untuk membeli perabot, pihak pengurusan akan meminta guru menggunakan perabot lama untuk mereka cipta sendiri supaya menjadi perabot yang baru. Adakah ini juga merupakan sebahagian daripada kerja guru? Inikah profesion keguruan sebagai tukang kayu juga? Jika seorang guru yang berpeluh untuk mengajar dalam kelas adakah dia berasa selesa? Maka, dalam bidang pendidikan kebanyakkanya ialah guru wanita, mereka tidak mempunyai tenaga yang banyak untuk membaiki perabot. Bagi guru lelaki pula, menjadi satu beban kerana dikehendaki membaiki perabot seluruh sekolah. satu persoalan bagi guru lelaki ialah mereka adalah guru atau tukang kayu.

Satu lagi beban yang sangat menyakitkan kepala adalah guru tingkatan. Sebarang perkara yang baik atau tidak adalah di bawah urusan guru tingkatan. Contohnya perkara remeh seperti guru biasiswa hendak edar borang, suruh guru tingkatan. Sekolah hendak cuti, guru tingkatan perlu edar surat. Guru SPBT hendak edar buku teks, guru tingkatan perlu uruskan. Murid kemalangan, hendak mohon insurans, guru tingkatan juga perlu uruskan. Guru Penolong Kanan kokurikulum hendak maklumat kokurikulum murid, pun suruh guru tingkatan, bukan suruh guru persatuan atau kelab. Murid tidak datang sekolah, guru tingkatan perlu hantar surat amaran. Kelas tak ada penyapu, pun guru tingkatan kena belikan. Kadang-kadang kalau kelas kotor, cikgulah yang kena menyapu walaupun sekolah ada tukang sapu swasta. Semua perkara ini tidak termasuk lagi dengan mesyuarat-mesyuarat yang diadakan di sekolah. Kalau pegang kelas baik, tak apa. Tapi kalau dapat kelas belakang, memang guru boleh kena serangan jantung. Walaupun perkara di atas bukan perkara yang berat, tetapi semua ini akan memakan masa guru tingkatan untuk mengajar. Oleh itu, banyak guru yang sering membuat aduan terhadap mereka tiada masa yang cukup untuk mengajar. Guru tingkatan terpaksa mengajar dengan secepat mungkin untuk menghabiskan sibilus yang ditetapkan. Di sebalik pula, murid pula mengadu guru di sekolah tidak mengajar dengan bersungguh-sungguh dan mereka terpaksa mengambil kelas tuisyen di luar. Semua masalah yang timbul adalah teratai. Bukan guru di sekolah tidak mahu mengajar dengan baik, mereka adalah tiada masa yang cukup untuk mengajar dengan teliti. Siapa yang boleh berdiri di sudut guru untuk mengeluarkan fikiran mereka? Beban-beban ini telah menyebabkan ramai guru berasa terseksa dan tidak boleh bernafas. Mereka ingin bersara awal untuk meninggalkan bidang pendidikan. Jika hal ini berterusan akan menyebabkan kekurangan guru di kalangan sekolah kerana guru yang perpengalaman tidak rela berkhidmat di bidang pendidikan.

Sekarang ini syukurlah kita ada sistem online yang mengumpul data peribadi murid yang kita panggil Sistem Maklumat Murid (SMM). Seorang guru dilantik menjaga SMM ini. Jika guru data menjaga maklumat guru, guru SMM menjaga maklumat murid. Tetapi, walaupun SMM sudah ada, guru tingkatan masih perlu mengisi kad 001. Sebarang maklumat yang terdapat dalam SMM adalah sama dengan kkad 001. Guru perlu bertungkus-lumus untuk mengisi kad 001 pada awal tahun dan menyimpan dengan baik sehingga murid tamat pelajarannya. Tetapi jika guru hendak mencari maklumat murid, murid boleh terus guru SMM secara online untuk apa lagi mengisi kad 001? Perkara remeh seperti ini boleh dihapuskan dengan segera untuk menolong mengurangkan beban guru adalah lebih berfaedah. Jika menggunakan system online, sekolah tidak perlu meluangkan satu tempat untuk menyimpan kad 001 dan pihak kerajaan juga boleh menjimatkan kos. Andai kata satu kad 001 berharga RM1, dan setiap tahun mempunyai 1 juta murid yang masuk ke sekolah. Maka, kerajaan boleh jimat RM1 juta setahun untuk kegunaan yang lain. Contohnya boleh menambahbaikkan sistem online kementerian supaya guru boleh mengakses dengan lebih mudah dan cepat.

Menurut Berita Harian, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumunkan empat syor jawatan khas yang boleh dilaksanakan segera untuk meringankan beban tugas guru pada majlis pelancaran Sambutan Hari Guru 2010 Pringkat Kebangsaan ke – 39. Pertama, mengurangkan bilangan jawatankuasa pada perinkat sekolah kepada yang jumlah yang lebih wajar. Kedua, mengkaji semula bilangan peperiksaan dan ujian yang menjadi antara punca utama menjadi pertambahan beban tugas guru. Ketiga, menyusun semula tugas perkeranian di sekolah. Keempat, kursus yang dihadiri oleh guru diselaraskan oleh kementerian supaya tidak berlaku pertindihan.

Walaupun Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah memberikan satu panduan yang boleh mengurangkan tugas beban guru pada dua tahun yang lalu. Tetapi adalah masalah ini dapat diselesaikan? Banyak guru yang mengadu bahawa KSSR yang baharu diperkenalkan ini lagi membebankan mereka. “Kerja-kerja kertas” yang hendak dilakukan lagi banyak dan membebankan. Walaupun KSSR yang dilaksanakan tidak memerlukan peperiksanaan atau ujian yang banyak tetapi guru terpaksa mengulas prestasi setiap murid pada setiap masa disamping itu perlu menggunakan rakaman atau tangkapan gambar. Ini akan mengurangkan atau menambahkan lagi beban guru? Banyak guru yang mengajar KSSR telah merungut dan mengadu bahawa KSSR memberikan mereka banyak kerja sampingan dan tiada ada satu hala tuju yang jelas dalam pemarkahan.

Selain itu, pihak NUTP pula mencadangkan agar pihak Kementerian Pelajaran Malaysia menambahbaik beberapa perkara dalam proses memperkenalkan taksiran baru di sekolah. Perkara utama adalah mewujudkan jawatan Setiausaha Peperiksaan sebagai jawatan naik pangkat, dan mengadakan Pembantu Guru  untuk membantu menguruskan hal-hal pentaksiran di peringkat sekolah. pihak NUTP sangat mengambil berat tentang isu ini. NUTP telah menerima banyak e-mail, surat dan SMS daripada guru-guru yang meluahkan perasaan tidak berpuas hati kerana tertekan dengan pelbagai tugas perkeranian sehingga tugas pengajaran dan pembelajaran tidak terlaksana. Oleh itu, tugas beban guru memang menjadi semakin serius dan pihak NUTP sedang mencari jalan untuk membantu untuk mengurangkan beban.

Menurut Berita Harian dalam artikel “ Seksa Jadi Guru ” Timbalan Perdana Menter, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengarahkan satu jawatankuasa khas telah ditubuhkan bagi mengkaji beban tugas guru yang kini terpaksa melakukan kerja berlebihan, termasuk pentadbiran dan perkeranian hingga mengganggu tanggungjawab mendidik pelajar. Jawatan khas ini dipengerusikan oleh Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom dan dianggotai beberapa pengawai pelajaran dan wakil Kesatuan Perkhidmatan Kebangsaan ( NUTP ) akan mengenal pasti tahap keseriusan isu berkenaan serta diberi tempoh dua bulan menyelesaikannya. Jawatan kuasa telah akan mengenal pasti punca maslaah berkenaan dan memcari penanda aras yang boleh diguna pakai bagi menyelesaikannya. Beliau turut setuju bahawa tugas guru adalah pengajaran dan pembejaran dalam kelas, bukannya melaksanakan tugas tertentu yang sepatutnya dilakukan oleh kerani.

Dengan janji yang dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri, saya percaya isu ini dapat diselesaikan dengan secepat yang mungkin. Kita semua berharap guru boleh memberi keutamaan dalam kerjayanya ialah mendidik anak bangsa dan bukannya beban-beban dan “ kerja-kerja kertas ” yang tidak memberikan manfaat kepada muridnya. Tetapi “ kerja-kerja kertas ” ini adalah untuk membuktikan mereka melaksanakan tugas mereka masing-masing.

Kebanyakkan sekolah terutamanya di bandar telah mengalami satu masalah iaitu kepadatan pelajar. Satu kelas melebihan 40 orang pelajar. Bilangan ini memang menyebabkan guru menanggung beban seperti kesukaran mengajar kerana tahap penguasaan yang berbeza dan pengurusan bilik darjah yang sukar. Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom berkata: “ Kerajaan perlu memikirkan langkah mengatasi masalah kepadatan bilik darjah supaya mencapai jumlah ideal 25 pelajar, termasuk menambah bilangan kelas di sekolah. jika dilaksanakan, kementerian perlu menambah guru.” Memandangkan kemungkinan besar sekolah akan kekurangan guru, oleh itu beban guru yang beban ini harus dikurangkan supaya guru boleh memberi tumpuan kepada pengajaran dan pembelajaran dalam kelas.

Tidak dapat dinafikan bahawa guru juga bertanggungjawab untuk membantu menguruskan pentadbiran di sekolah. Di luar negara pun amalannya guru akademik membuat kerja pentadbiran. Tetapi mereka hanya meluangkan sedikit masa untuk membuat urusan. Sebaliknya guru di negara kita pula meluangkan 70%-80% untuk menguruskan kerja pentadbiran. Jika hal ini berterusan guru tidak lagi mengajar tetapi boleh menjadi kerani yang professional untuk menguruskan semua “kerja-kerja kertas”.


Saya percaya dengan menyelesaikan tugas beban guru, guru boleh merasakan mereka bukan buruh “ kerja-kerja kertas ”, mereka akan lebih bekerja kuat dalam mendidik anak murid mereka. Ini secara tidak langsungnya gejala sosiol yang ditimbul boleh dikurangkan. Guru mempunyai masa dan tenaga yang lebih untuk memerhatikan tingkah laku murid.

Guru bukan satu mesin untuk membuat kerja perkeranian. Jika masalah beban dapat diselesaikan maka saya yakin profesion keguruan dapat ditingkatkan. Kementerian juga berjanji akan cuba sedaya upaya untuk memberikan yang terbaik kepada guru dan rakyat.

No comments:

Post a Comment